Retur av varer – Angrerett og reklamasjon:
- 30 dagers gebyrfri retur (du betaler kun for returfrakten).
- Returetikett kan sendes pr. e-post på forespørsel.
- Se mer under -Kunden betaler for returfrakten
Definisjon
Angrerett er ikke det samme reklamasjonsrett. Angrerett vil si at du ombestemmer deg, og allikevel ikke ønsker det bestilte produktet. Hvis det er noe feil med produktet skal du benytte deg av reklamasjonsretten.
Angrerett:
Ved kjøp hos Skadedyrshop har du full angrerett. Du får pengene tilbake, uten spørsmål.
Du behøver ikke å oppgi noen som helst grunn for å bruke angreretten, men angreretten forutsetter at varen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som du mottok den. Du har 30 dager til å returnere varen(e) etter at den ble mottatt. Informasjon om kjøpsloven finner du på http://www.forbrukerradet.no/.
– Ingen gebyrer
Skadedyrshop tar ingen gebyr for at du angrer. Du betaler kun frakten. Pengene for varen(e) blir refundert innen 14 dager etter mottatt retur.
– Kunden betaler for returfrakten
Det er viktig å vite at du selv må betale for returfrakten (jf. Angrerettloven § 8, første ledd bokstav i). Om du velger å få returetikett fra oss, så trekkes 15% av kjøpesummen på ordrer inntil kr. 1500,- På ordrer over kr. 1500,- trekkes det fra kr. 249,- eventuelt postens satser. (Avhengig av størrelse og vekt.) Alternativt kan man selv ordne returen på posten/post i butikk. Da vil hele ordrebeløpet krediteres, forutsett at varen(e) levers tilbake i samme stand og mengde som man mottok dem. Skulle noen av varene ikke være i vesentlig samme stand eller feil antall, så vil dette bli trukket fra i krediteringen.
Hvis du velger å sende returen tilbake selv, er det viktig at du skriver inn telefonnummer 981 01 695 på forsendelsen, hvis ikke får vi ikke pakken.
Hvordan du returnerer varene:
– Angrerettskjema
Vi anbefaler at du bruker Angrerettskjema. Dette er vedlagt sammen med varene, eller last ned angrerettskjema her. Denne kan fylles ut og vedlegges i returpakken. Det er uansett viktig at du i pakken vedlegger informasjon om ordrenummer og varekoden for produktet/ene du ønsker å returnere. Informasjonen står i ordrebekreftelsen som du mottok på epost. Da vet vi hvem som returnerer varene, og vi unngår misforståelser.
– Kunden er ansvarlig for varene i returprosessen
Pakk varen godt, og ta vare på kvittering for frakt. I henhold til angrerettloven er du selv ansvarlig for pakken i returprosessen.
– Lever til posten
Om du har mottatt en forhåndsbetalt og ferdig utfylt returblankett fra oss, kan du benytte denne. Det er bare å feste den utenpå esken. Alternativt fyll ut egen blankett på postkontoret. Deretter leverer du pakken på postkontoret eller til post i butikk. Du vil bli trukket den faktiske returkostnaden i etterkant (Returadresse er: Skadedyrshop, Strømsveien 324, 1081 Oslo).
– Du får pengene tilbake
Du vil motta en kreditnota med en oversikt over den økonomiske statusen. Korrekt beløp utbetales til den kontoen hvor de ble utbetalt fra.
– Angrerett på brukte varer
Dersom varen ikke svarer til forventningene ut fra produktbeskrivelsen, kan angreretten benyttes innen 14 dager selv om varen er brukt. Når brukte varer returneres, vil det bli foretatt en verdivurdering av varen, og kunden vil få tilbakebetalt kjøpesummen fratrukket verdireduksjonen (jf. Angrerettloven § 25, tredje ledd). Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 8, første ledd bokstav i). (Se avsnitt -Kunden betaler for returfrakten.) Ved retur vil pengene bli refundert innen 14 dager etter mottatt retur.
Uavhentede varer
Posten sender ut en påminnelse dersom du glemmer å hente en bestilt pakke. Skadedyrshop står ikke ansvarlig for transportør sine rutiner og hentemeldinger. Du står selv ansvarlig for å ha kontroll med at sendingen kommer frem. Posten / Bring returnerer automatisk varene etter 1 uke. Hvis du ikke henter varene, er hjemme på avtalt hentetidspunkt eller nekter å hente varene uten først å ha meldt ifra om angrerett før varene blir returnert, vil du bli belastet et beløp på Kr. 79,- for returfrakt, i tillegg til et eventuelt gebyr på Kr. 100,- Uavhentede varer omfattes ikke av angreretten om ikke annet er avtalt med Skadedyrshop på forhånd.
– Bedriftskjøp
Vi gjør oppmerksom på følgende utdrag fra angrerettloven: Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet (jf. Angrerettloven § 5, punkt a). Forbrukerrådet har egne sider med informasjon om angrerett. Gå til www.forbrukerrådet.no.
– Tvister
Ved eventuelle tvister vil Skadedyrshop/Pelias Norsk Skadedyrkontroll AS følge Forbrukertvistutvalgets avgjørelse. Begge parter aksepterer Oslo/Elverum som verneting. Tvisteloven § 4-6, Avtalt verneting.
Ved en eventuell tvist kan du følge klageguiden til forbrukerrådet. Denne beskriver hvordan du skal gå frem med din klage. Du finner klageguiden til forbrukerrådet her.
Reklamasjon:
Reklamasjon betyr at det er noe galt med varen(e) eller forsendelsen.
Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år.
– Pengene tilbake
Du får igjen pengene inkludert porto, ekspedisjonsgebyr, tollavgifter, oppkravsgebyr. Dette gjelder kun når hele kjøpet returneres. Vi betaler også for rimeligste returfrakt. Pengene bli refundert innen 14 dager etter mottatt retur. Det er viktig at du i pakken vedlegger informasjon om ordrenummer og varekoden for produktet/ene du ønsker å returnere.
Hvordan du reklamerer og returnerer varene:
– Meld fra om reklamasjonen
Meld fra til support@skadedyrshop.no. Fortell oss hva som er galt med produktet, eller hva du er misfornøyd med. Legg om mulig ved bilder av produktet/feilen, hvor feilen synes. 2 nærbilder og 1 oversiktsbilde. Vi besvarer eposten (innen 24 timer i ukedager) og fortelle deg hva du videre må gjøre. Vi må ha beskjed om ordrenummer og varekoden for produktet som det er problemer med. Denne informasjonen står i ordrebekreftelsen som du mottok på epost.
– Reklamasjon og returskjema
Hvis ikke annet er instruert, så bruk returskjema som er inkludert sammen med varene. Last ned reklamasjons og returskjema her. Skjemaet fylles ut og vedlegges i returpakken. Det er uansett viktig at du i pakken vedlegger informasjon om ordrenummer og varekoden for produktet/ene du ønsker å returnere. Informasjonen står i ordrebekreftelsen som du mottok på epost. Da vet vi hvem som returnerer varene, og vi unngår misforståelser. Gi beskjed om du ønsker ny vare i retur
– Kunden er ansvarlig for trygg retur
Pakk varen godt, og ta vare på kvittering for frakt. I henhold til angrerettloven er du selv ansvarlig for pakken i returprosessen.
– Lever til posten
Om du har mottatt en forhåndsbetalt og ferdig utfylt returblankett fra oss, kan du benytte denne. Det er bare å feste den utenpå esken. Alternativt fyll ut egen blankett på postkontoret. Deretter leverer du pakken på postkontoret eller til post i butikk. Du vil bli trukket den faktiske returkostnaden i etterkant (Returadresse er: Skadedyrshop, Strømsveien 324, 1081 Oslo).
– Du får pengene tilbake
Du vil motta en kreditnota med en oversikt over den økonomiske statusen. Pengene utbetales til den kontoen hvor de ble utbetalt fra.
– Tvister
Ved eventuelle tvister vil Skadedyrshop følge Forbrukertvistutvalgets avgjørelse. Begge parter aksepterer Oslo/Elverum som verneting. Tvisteloven § 4-6, Avtalt verneting.
Ved en eventuell tvist kan du følge klageguiden til forbrukerrådet. Denne beskriver hvordan du skal gå frem med din klage. Du finner klageguiden til forbruketrådet her.